Vr1

Etusivulle


raskas vaihtoveturi

530 - 535     1913
536 - 544     1914
656 - 665     1921
666 - 670     1923
(781 - 786     1925)
787 - 793     1927
794 - 799     1925

530-544 Tampella, Tampere
656-670 Hanomag, Hannover, Saksa
781-799 Tampella, Tampere

43 kpl
pyörästö 0-6-0
lempinimi "Kana"

Vuonna 1912 Valtionrautatiet tilasi Tampellalta 15 täysin uutta tyyppiä olevaa raskasta vaihtoveturia. Valmistuessaan vuosina 1913-1914 ne saivat sarjamerkin L1 ja numerot 530-544. Suomen vapaussodassa 1918 Venäjälle jäivät veturit 532, 537-540 ja 543, joista muut paitsi 538 ja 543 saatiin ostaa takaisin vuonna 1928. Vuosien 1921 ja 1927 välisenä aikana Hanomag ja Tampella valmistivat lisää yhteensä 28 veturia, jotka saivat numerot 656-670 ja 781-793. Vuonna 1932 annettiin viidelle Hv3-veturille numerot 781-785, jolloin samannumeroiset Vr1-veturit saivat uudet numerot 794-798. Vuonna 1948 sai veturi 786 numeron 799. Toisessa maailmansodassa menetettiin Neuvostoliittoon veturit 530 ja 531. Jäljelle jääneet saivat marraskuussa 1942 sarjamerkin Vr1

tyyppi Ct
työpaino 44,8 Mp
akselipaino 15,0 Mp
pituus 9,415 m
suurin sallittu nopeus 25 km/h
vetopyörien halkaisija 1,270 m
vetovoima 6250 Kp
tulipinta 52,9 m²
työpaine 12,0 kp/cm²
vesitila 4,5 m³
halkotila 4,0 m³
hiilitila 2,0 m³
sylinteri/isku 430/550 mm