Vk3

Etusivulle


paikallisliikenneveturi

456           1906
487 - 492     1909

Tampereen Pellava- ja Rautateollisuus Oy, Tampere


7 kpl
pyörästö 2-6-4rt
lempinimi "Iitu" tai "Kidekone"

Yksi Tampellan paikallisliikennevetureista (456) sai oman sarjamerkin I3. Se erosi yhdessä suhteessa muista Vr:n vetureista; siihen oli asennettu laitteet höyryn tulistamiseksi. Tarkoituksena on kohottaa höyryn lämpötilaa - höyry virtaa savukaasujen kuumentaman tulistimen läpi ja sen sisältämät vesipisarat höyrystyvät. Lämpötilan nosto parantaa hyötysuhdetta. Tulistimena oli Schmidt'in tulistin, josta tuli Vr:n vakiotyyppi. Hyvien kokemusten pohjalta tilattiin 6 veturia lisää, eroina 456:een olivat suuremmat sylinterit. Kun I2:t saivat tulistimet, ne siirrettiin sarjaan I3, kuitenkin 1942 veturit 487-492 erotettiin jälleen omaksi sarjakseen Vk3 (ja 456 sylinterien vaihdon jälkeen).

Vk3-veturitkin palvelivat Helsingin paikallisliikenteessä Pr1:n tuloon asti, tämän jälkeen niille jäi vaihtotyöpalvelu ja lyhyet ajot linjalla ja sivuradoilla eri puolilla rataverkkoa (mm. Helsinki, Turku, Oulu, Kouvola, Viipuri, Pieksämäki, Joensuu). 1950-60-luvuilla niitä käytettiin lähes yksinomaan vaihtotöissä, kunnes ne korvattiin pääasiassa Tve3-dieseleillä ja hylättiin 1964. 489 varattiin museoitavaksi.

tyyppi 1C2h2t
tyhjäpaino 41,1 Mp
työpaino 53,5 Mp
akselipaino 10,7 Mp
pituus 11,335 m
suurin sallittu nopeus 60 km/h
vetopyörien halkaisija 1,25 m
vetovoima 6600 Kp
tulipinta 82,2 m²
tulistin 15,5 m²
työpaine 12 kp/cm²
vesitila 5,5 m³
hiilitila 3 m³
sylinteri/isku 420/600 mm

Kuva: Petri Koskela