Vk2

Etusivulle


paikallisliikenneveturi

454, 455     1906

Tampereen Pellava- ja Rautateollisuus Oy, Tampere


2 kpl
pyörästö 2-6-4rt
lempinimi "Iitu" tai "Kidekone"

Hyvien paikallisliikenneveturista Vk1 kertyneiden kokemusten pohjalta Vr tilasi Tampellalta 3 samankaltaista veturia. Näistä 2 oli märkähöyryvetureita (I2) ja 1 tulistinveturi (I3). 1922-24 edellisiin asennettiin tulistinkattila ja siirrettiin ne sarjaan I3. Huomattavimmat erot Vk1-sarjaan olivat levykehys, matalammat käyntisillat, erilainen hytti, suuremmat sylinterit, suurempi kattila, suurempi paino, pitempi pyörästö ja suurempi polttoainesäiliö.

Vk2:t työskentelivät Helsingin paikallisjunissa 1920-luvun puoliväliin Pr1:ien tuloon asti. Tämän jälkeen niitä käyttivät pääasiassa vaihtotöihin lähinnä Riihimäen ja Kouvolan varikot, sodan jälkeen Oulu. Tve3:t korvasivat sarjan vuoden 1960 paikkeliia ja veturit hylättiin 1962.

tyyppi 1C2n2t
tyhjäpaino 40,3 Mp
työpaino 50,9 Mp
akselipaino 10,7 Mp
pituus 11,335 m
suurin sallittu nopeus 60 km/h
vetopyörien halkaisija 1,25 m
vetovoima 5990 Kp
tulipinta 85,2 m²
työpaine 12 kp/cm²
vesitila 5,7 m³
halkotila 2,3 m³
hiilitila 3 m³
sylinteri/isku 400/600 mm