Vk1

Etusivulle


paikallisliikenneveturi

301 - 305     1900

Baldwin Locomotive Works, Philadelphia, USA


5 kpl
pyörästö 2-6-4rt
lempinimi "Amerikan Iitu"

Paikallisliikenteen lisääntyessä Helsingin ja Pietarin alueilla 1890-luvulla, Vr tarvitsi erityisiä lyhyen matkan paikallisjunia. Niihin tilattiin Baldwinilta 5 kpl 1'C'2-pyörästöllä varustettuja tankkivetureita. Vk1:ssä oli amerikkalaismallinen kankikehys, märkähöyrykattilat (korvattiin tulistinkattiloilla 1926-33), Stephensonin luistikoneistot ja tasoluistit. Vesi- ja polttoaine olivat hytin takana telin päällä.

Aluksi ne sijoitetiin Pietariin ja Helsinkiin, mutta pian ne osoittautuivat liian heikoiksi Pietarin liikenteeseen, ja siirrettiin Helsinkiin. Siellä niitä käytettiin 1920-luvun puoliväliin Paikkujen tuloon asti. Sen jälkeen ne palvelivat useilla varikoilla pääasiassa vaihtotöissä. Vetureista 1 jäi sotatoimialueelle ja 1 luovutettiin sotakorvauksena, muut hylättiin loppuun ajettuina 1946-52.

tyyppi 1C2n2t
tyhjäpaino 41,5 Mp
työpaino 49,9 Mp
akselipaino 9,4 Mp
pituus 11,309 m
suurin sallittu nopeus 60 km/h
vetopyörien halkaisija 1,245 m
vetovoima 5520 Kp
tulipinta 88,3 m²
työpaine 12,2 kp/cm²
vesitila 5,7 m³
halkotila 1,7 m³
hiilitila 2 m³
sylinteri/isku 381/609 mm