Tr1

Etusivulle


raskas tavaraliikenneveturi

1030               1940
1031 - 1034     1941
1035 - 1037     1942
1038 - 1042     1943
1043 - 1045     1950
1046 - 1048     1951
1049 - 1050     1953
1051 - 1054     1954
1055 - 1058     1953
1059 - 1060     1954
1061 - 1080     1953
1081 - 1087     1955
1088 - 1092     1956
1093 - 1096     1957

1030-1054 Tampella
1055-1060 Lokomo
1061-1080 Jung, Jungenthal, Saksa
1081-1088 Lokomo
1089-1096 Tampella

67 kpl
pyörästö 2-8-2
lempinimi "Risto"

Pulakauden jälkeen 1930-luvun jälkipuoliskolla rautatieliikenteen vilkastuessa ja kasvaessa kävivät Tv1-2 sarjojen veturit liian heikoiksi ja ennen muuta niiden rakenne ei sallinut junanopeksien kohottamista. Ensimmäisten Hr1-vetureiden valmistuttua ryhdyttiin suunnittelemaan samankokoista tavaraliikenteeseen tarkoitettua veturia. Ensimmäinen veturi valmistui Tampellalta vuonna 1940. Se sai numeron 1030 sekä sarjamerkin R1, joka kahden vuoden kuluttua muutettiin Tr1:ksi. Raaka-ainevaikeuksista huolimatta valmistui jo sota-aikana 13 Tr1-veturia eli numerot 1030-1042. 1950-luvulla Lokomo ja Tampella valmistivat 34 ja länsisaksalainen Jung 20 Tr1-veturia. Kaikkiaan niitä oli siis 67 veturia, numerot 1030-1096. Veturi 1096 on samalla viimeinen Valtionrautateille valmistunut höyryveturi.

Tr1 on 1'D1'-pyörästöinen kaksoiskoneistoinen tulistinveturi, joka on varustettu Kraussin etutelillä ja Adamsin laahustelillä.

tyyppi 1'D1'
työpaino 95,0 + 62,0 Mp
akselipaino 17,0 Mp
pituus 22,250 m
suurin sallittu nopeus 80 km/h
vetopyörien halkaisija 1,600 m
vetovoima 15900 Kp
tulipinta 195,4 m²
työpaine 15,0 kp/cm²
vesitila 27,0 m³
halkotila 16,0 m³
hiilitila 9,0 m³
sylinteri/isku 610/700 mm
 

Sama veturi kuvattuna uutena vuonna 1953 Lokomon tehtaalla sekä vuonna 2006 Haapamäen veturipuistossa.