Tk2

Etusivulle


kevyt tavaraliikenneveturi

407 - 415     1903
416 - 426     1904
457 - 461     1906
462 - 470     1907

Tampella, Tampere

34 kpl
pyörästö 2-8-0
lempinimi "Satikka"

Koska Tk1-sarjan kokoisten vetureiden tarve oli ilmeinen, päätettiin sellaisten lisähankinnat suorittaa kotimaasta. Samalla veturi suunniteltiin kuitenkin kokonaan uudelleen. Veturit, yhteensä 34 kpl, tilattiin Tampellalta kolmessa erässä vuosina 1902 ja 1906. Ne saivat numerot 407-426 ja 457-470 sekä sarjamerkin K2, myöhemmin vuodesta 1942 alkaen Tk2.

Tk2-sarjan veturit valmistettiin Tk1:stä poiketen levykehyksellä ja yhdyskoneistolla. Veturi 470 jäi sotatoimialueelle vuonna 1940 ja veturi 416 ei palannut jatkosodasta vuonna 1944. Veturi 418 lahjoitettiin keväällä 1959 Portlandin kaupungin museoon Yhdysvaltoihin Oregoniin, jossa se edustaa suomalaisen veturiteollisuuden alkuvaiheita.

tyyppi 1'D
työpaino 37,6 + 23,0 Mp
akselipaino 8,3 Mp
pituus 14,017 m
suurin sallittu nopeus 45 km/h
vetopyörien halkaisija 1,120 m
vetovoima 4460 Kp
tulipinta 74,9 m²
työpaine 12,5 kp/cm²
vesitila 7,5 m³
halkotila 10,0 m³
hiilitila 4,5 m³
sylinteri/isku 410/510 mm