M1

Etusivulle


66     1913

Tampereen Pellava- ja Rautateollisuus Oy, Tampere


1 kpl
Porvoon rautatieltä 1917
pyörästö 2-8-0t

Kerava-Porvoo yksityisrautatien oston myötä 1917 Vr sai Tampellan valmistaman lähes Tk2-tyypin kaltaisen tankkiveturin. Huomattavin ero oli tankkiveturirakenne. Siinä oli märkähöyrykattila, mutta (Tk2:n) Mellinin venttiilin sijasta Dultzin vaihtoventtiili, jolla se voitiin muuttaa tarvittaessa kaksoiskoneistoiseksi. Vr antoi sen Pasilan varikolle, siirsi 1926 Viipuriin ja -27 Elisenvaaralle. Sitä käytettiin erilaisiin tehtäviin kunnes se hylättiin tarpeettomana jo 1934.

tyyppi 1D n2vt
tyhjäpaino 32,3 Mp
työpaino 42,3 Mp
akselipaino - Mp
pituus 9,274 m
suurin sallittu nopeus 45 km/h
vetopyörien halkaisija 1,12 m
vetovoima 4470 Kp
tulipinta 72,9 m²
työpaine 12 kp/cm²
yhdyskone, sylinterit 410/590 mm
vesitila 5 m³
halkotila 2 m³
hiilitila 2 Mp