H9/Hv2

Etusivulle


väliraskas henkilöjunaveturi

579 - 593     1919
671 - 674     1922
675           1925
676 - 680     1924
681 - 684     1925
777 - 780     1926

nrot 579 - 593 Berliner Maschinenbau AG, Saksa

nrot 671 - 684, 777 - 780 Lokomo Oy, Tampere


sarjassa 33 veturia
pyörästö 4-6-0
lempinimi "Heikki" tai "Mörssi"

Kun Valtionrautatiet ei pystynyt ensimmäisen maailmansodan aikana tilaamaan Hv1 -tyyppisiä vetureita raaka-ainevaikeuksien vuoksi kotimaasta, tilattiin niitä Saksasta. Samalla piirustuksia muutettiin niin että veturin kehys kavennettiin sopimaan yleiseurooppalaiselle 1,435 raideleveydelle. Uusien piirustusten vuoksi vetureiden uusi sarjamerkki oli H9 (ajatus raideleveyden kaventamisesta hylättiin kalliina).

Vetureita tilattiin 1918 15 kpl kahdessa erässä. Ne saapuivat kapeilla pyörillä Ruotsin kautta Tornioon, ja saivat siellä uudet pyöräkerrat. 1922 Vr osti 4 Lokomon omaan laskuunsa valmistamaa veturia (671-674), ja Lokomolta tilattiin 1924 10 Hv2:ta (675-684). Viimeinen jatkotilaus tehtiin taas Lokomolta 1926 (777-780). H9-sarjassa oli kaikkiaan 57 veturia, mutta osa sai myöhemmin sarjamerkin Hv3.

Hv1 ja 2 olivat toistensa kaltaisia ja toimivat samoissa tehtävissä, Hv2:ssa oli kapeampi ja pitempi kattila, ja se oli hieman raskaampi. Hv2-sarjaan tehtiin samat muutokset kuin Hv1:een, lisäksi alkupään Hv2:ssa oli esilämmitin ja kaikkiin lisättiin poistohöyryimuri.

Ensimmäisiä sijoitusvarikoita olivat Helsinki, Tampere, Kouvola ja Viipuri, myöhemmin niitä käytettiin muidenkin varikoiden pika- ja henkilöjunaliikenteessä. Hv2:t työskentelivät täydellä teholla dieselien tuloon asti, joskin Hr1-sarjan täyslukuinen käyttöönotto syrjäytti ne kevyempiin vuoroihin. Viimeinen Hv2 oli liikenteessä 1968 ja hylättiin 1969. Sarja hylättiin kokonaisuudessaan 1965-69. Koko sarja on romutettu yhtä (680) lukuunottamatta.

tyyppi 2C h2
pituus 15,814 m
3-akselinen tenderi
vetovoima 6950 kp
tyhjäpaino 50,2 Mp
työpaino 55,4 Mp
akselipaino 12,7 Mp
vetopyörien läpimitta 1,75 m
suurin sallittu nopeus 80/95 km/h
vesitila 14,3 m³
hiilitila 5 m³
halkotila 11 m³
tulipinta 109,8 m²
tulistin 30,7 m²
työpaine 12 kp/cm²
sylinteri/isku 510/600 mm