Hr3

Etusivulle


raskas henkilöjunaveturi

1907     1906                   1913     1907
1908     1907                   1914     1907
1909     1906                   1915     1906
1910     1908                   1916     1906
1911     1906                   1917     1907
1912     1907                   1918     1908
                                1919     1907

nrot 1907, 1909, 1911, 1916 Motala Mekaniska Verkstad, Motala
nrot 1908, 1914 Nydqvist och Holm AB, Trollhättan
nrot 1910, 1912, 1917  Vagn och Maskinfabriks AB, Falun
nro 1913 Nya AB Atlas, Stockholm

13 kpl
entinen SJ:n sarja Tb, leveäraiteistettu
pyörästö 4-6-0
lempinimi "Hurrikaani"

Ruotsista 1942 hankitut 13 Tb-veturia saivat sarjamerkin Hr3 (valmistajat Motala, Nohab, Falun ja Atlas 1907-19). Ne olivat suunnilleen Hr2-vetureiden kaltaisia ja kokoisia (Hr3 oli hieman suurempi), ja niihin jouduttiin tekemään samantyypppiset rakennemuutokset kuin Hr2:iin (ilmajarrut, uudet valtaventtiilit, mäntäluistit, hikiventtiilit, öljypumput, kattilan varustimet, tulipesän luukut, imurit, arinat jne).

Aluksi puolet vetureista sijoitettiin Tampereelle ja loput Sortavalaan ja Äänislinnaan. Myöhemmin niitä oli Turussa, Helsingissä, Karjaalla ja rautatierakennuksilla. Hr3 hoiti henkilöliikennettä ja muita tehtäviä, sarja hylättiin 1952-53. Pääsyyt Hr2-3 -sarjojen hylkäämisiin olivat ikä, hankalan suuri akselipaino, varaosien puute (Vr osti 1948 yhden Tb:n varaosiksi) ja se etteivät ne muualla suunniteltuina vastanneet hyvin tarkoitustaan. Suuret kattilat säästettiin varikoitten höyrynkehitykseen ja lämpökeskusten lämmityskattiloiksi, tenderit käytettiin palotendereinä eri puolilla rataverkkoa.

tyyppi 2C n2v
pituus 16,48 m
vetovoima 7890 kp
tyhjäpaino 53,5 Mp
työpaino 59 Mp
akselipaino 14,4 Mp
vetopyörien läpimitta 1,575 m
suurin sallittu nopeus 75 km/h
vesitila 14 m³
hiilitila 5,2 Mp
halkotila 10 m³
tulipinta 143 m²
työpaine 14 kp/cm²
yhdyskone, sylinterit 508/787 mm