Hr2

Etusivulle


raskas henkilöjunaveturi

1900            1904
1901            1901
1902            1905
1903 - 1905     1902
1906            1901

nro 1900 Motala Mekaniska Verkstad, Motala, Ruotsi

nrot 1901 - 1906 Nydqvist och Holm AB, Trollhättan, Ruotsi


7 kpl
entinen SJ:n sarja Ta, leveäraiteistettu
pyörästö 4-6-0
lempinimi "Hurrikaani"

Jatkosodan puhjettua Suomi kärsi pahasta veturipulasta. Vr pääsi 1941 Ruotsin rautateiden kanssa sopimukseen 20:n käytöstä poistetun veturin ostosta Suomeen. Ta ja Tb -sarjojen veturit olivat Ruotsissa varastoituina, mutta eivät ajokunnossa. Ruotsalaiset kunnostivat ne lisähinnasta Suomen raideleyden ja vaatimusten mukaisiksi. Kahdessatoista veturissa oli kuparitulipesä ja Suomi joutui toimittamaan Ruotsiin vastaavan kuparimäärän.

Erässä oli 7 Hr2-sarjaan merkittyä Ta-veturia (Motalan ja Nohabin 1901-05 valmistamia), yhdyskonevetureita, joissa oli märkähöyrykattila, Mellinin käynnistysventtiili, Stephenson-tyyppinen luistikoneisto ja kevenntyt tasoluistit. Vetureihin oli tehtävä vielä meillä joitakin muutoksia, mm. tasoluistien korvaaminen mäntäluisteilla, kuljettajan paikan ja hallintalaitteiden siirto oikealle, sekä ilmajarrujen asennus.

Vr sai ne liikenteeseen 1942, ensimmäiset sijoitusvarkot olivat Sortavala, Äänislinna ja Tampere, myöhempiä Riihimäki, Karjaa ja Turku. Veturit hylättiin 1950 ja -53.

tyyppi 2C n2v
pituus 16,21 m
vetovoima 7890 kp
tyhjäpaino 50,7 Mp
työpaino 56,1 Mp
akselipaino 14,4 Mp
vetopyörien läpimitta 1,575 m
suurin sallittu nopeus 75 km/h
vesitila 14 m³
hiilitila 5,2 Mp
halkotila 10 m³
tulipinta 143 m²
työpaine 14 kp/cm²
yhdyskone, sylinterit 508/787 mm