H6/Hk5

Etusivulle


kevyt henkilöjunaveturi

493 - 496     1909
497 - 510     1908
511 - 515     1911

Tampereen Pellava- ja Rautateollisuus Oy, Tampere


H6 -sarjassa 23 veturia
pyörästö 4-6-0
lempinimi "Pikku-Tulistaja"

Hk5 -veturit oli tarkoitettu kevyesti kiskotettujen K22-25 -ratojen henkilö- ja sekajunaliikenteeseen. Vr tilasi Tampellalta 1909 aluksi 7 veturia ja myöhemmin 16 lisää. H6:t erosivat selvästi aiemmista Hk-sarjoista, niissä oli pienemmät vetopyörät (Sk-sarjan kokoa), edistyksellisessä veturissa oli tulistin ja Walschaertin luistinohjaus (jota sittemmin käytettiin kaikissa kotimaisissa vetureissa), mutta sen rakenteen keveys aiheutti rakenneheikkouksia (kehys, kattilalevyt ja tulipesä olivat muita ohuempaa ainetta). Vetureihin oli sovitettu 2-akselinen kiertyvä ja heilahtava johtoteli, jolla oli hyvät kulku- ja kaarreajo-ominaisuudet.

Veturit sijoitetiin aluksi Oulun, Viipurin, Kuopion ja Tampereen varikoille, myöhemmin muuallekin, varsinaista käyttöaluetta oli aina Oulun seutu. Henkilöliikenteen ohella ne hoitivat tavaraliikennettä, myöhemmin vetivät myös työ- ja järjestelyjunia. Tyyppi oli liikenteessä 1950-luvulle, jolloin Lättähatut syrjäyttivät ne nopeasti. Veturit hylättiin 1957-60, vain 497 on säilynyt museoveturina.

tyyppi 2C h2
pituus 14,195 m
vetovoima 4900 kp
tyhjäpaino 33,1 Mp
työpaino 36,3 Mp
akselipaino 8,6 Mp
vetopyörien läpimitta 1,25 m
suurin sallittu nopeus 65 km/h
vesitila 7,5 m³
hiilitila 5,5 m³
halkotila 10 m³
tulipinta 80,7 m²
tulistin 18,2 m²
työpaine 10 kp/cm²
sylinteri/isku 430/510 mm