H5/Hk3

Etusivulle


kevyt henkilöjunaveturi

476, 477     1908
478 - 486    1909

Tampereen Pellava- ja Rautateollisuus Oy, Tampere


Hk3 -sarjassa yhteensä 19 veturia
H5 -tyyppiä 11 kpl
pyörästö 4-6-0
lempinimi "Tulistaja"

Vr:n kokemukset 1906 valmistuneesta paikallisliikenneveturista (456) olivat hyviä ja tulistinkattila haluttiin myös henkilöliikennevetureihin. Vr tilasi 1907 Tampellalta kahtena eränä 11 tulistimella ja kaksoiskoneistolla varustettua 2'C -veturia (numerot 476-486, sarja H5). Suuremmat kattila ja sylinterit lisäsivät myös painoa.
Veturit sijoitettiin Helsingin henkilöliikenteeseen.
1923 päätettiin muuttaa veturit 471-475 tulistinvetureiksi. Työ tehtiin 1925-29 ja näidenkin sarjamerkiksi tuli H5. Uuden sarjaluokittelun mukaan kaikki saivat 1942 sarjamerkin Hk3 (myös H5-kattilan saaneet 3 H3-veturia). Myöhemmin sarja sai vahvistetun kehyksen ja nopeus nostettiin 85 km/h:iin pienin rakennemuutoksin.
Hv-sarjan syrjäyttäessä Hk3:t ne vetivät toisarvoisia henkilöjunia eri puolilla maata. 1940-luvun alusta lähes koko sarja oli Oulun varikolla ja 50-luvun alkupuolelta lähtien Iisalmessa. Viimeiset junavuorot olivat radoilla Kuopio-Kontiomäki (1958) ja Helsinki-Porvoo (1960).
1918 jäi Venäjälle 5 veturia, jotka ostettiin takaisin 1923, 9 luovutettiin sotakorvauksena 1940, loput hylättiin yli-ikäisinä ja tarpeettomina 1964.

tyyppi 2C h2
pituus 14,993 m
vetovoima 6120 kp
tyhjäpaino 41,2 Mp
työpaino 45,7 Mp
akselipaino 10,5 Mp
vetopyörien läpimitta 1,575 m
suurin sallittu nopeus 75/85 km/h
vesitila 9 m³
hiilitila 6 m³
halkotila 11 m³
tulipinta 107,8 m²
tulistin 20,1 m²
työpaine 12 kp/cm²
sylinteri/isku 450/610 mm