G8/Sk6

Etusivulle


kevyt sekajunaveturi

254 - 270    1898

Richmond Locomotive Works, Virginia, USA


17 kpl
pyörästö 2-6-0
lempinimi "Riksmont"

Vr:n Richmondilta tilaamat 17 kevyttä yhdyskoneistoista märkähöyrykattilaista Mogulia valmistuivat 1898. Kooltaan ja arvoiltaan kattila oli samanlainen kuin Sk1-2 -kattilat, ainoastaan höyrynpaine oli suurempi ja vetovoima parempi. Kankikehyksisen veturin erikoisuus olivat kierukkajouset tavanomaisten levyjousien sijaan, tästä johtui veturin keinuva kulku. Sk6:t sijoitettiin aluksi Viipuriin ja Seinäjoelle, 1900 Viipurin veturit siirrettiin Jyväskylään huolehtimaan Haapamäki-Jyväskylä-Suolahti -liikenteestä. Myöhemmin alkupään veturit olivat pääasiassa Länsi-Suomen ja loppupää Itä-Suomen varikoilla. 1920-luvun lopulta ne palvelivat etupäässä rautatierakennuksilla. Lama-aikana 1930-luvulla liikennetarpeen vähentyessä hylättiin pääosa melko vähälukuisesta sarjasta, ja viimeiset 4 sodan jälkeen 1945-50. Sota-ajan ja sen jälkeen varikkona oli Oulu.

tyyppi 1C n2v
tyhjäpaino 30,7 Mp
työpaino 32,9 Mp
akselipaino 8,9 Mp
pituus 12,82 m
suurin sallittu nopeus 60/65 km/h
vetopyörien halkaisija 1,219 m
vetovoima 4640 Kp
tulipinta 68,3 m²
työpaine 12,2 kp/cm²
yhdyskone, sylinterit 400/635 mm
iskun pituus 510 mm
vesitila 5,9 m³
halkotila 3,55 m³
hiilitila 4,5 m³