F1

Etusivulle


paikallisliikenneveturi

numerot, valmistusvuodet ja valmistaja

63           1888
64           1898
115, 116     1885
132, 133     1886

Schweitzerische Lokomotiv- und Maschienfabrik, Winterthur, Sveitsi

6 kpl
pyörästö 0-4-4rt
veturit 63 ja 64 Porvoon rautatieltä 1917

Euroopan suurkaupunkien paikallisliikenteessä tulivat 1870-luvulla käyttöön molempiin suuntiin yhtä nopeasti ja joustavasti kulkevat tankkiveturit. Vr tilasi ensimmäiset paikallisliikenneveturinsa (2 Fourney-veturia) SLM:ltä 1884, 1886 2 lisää, ja Keravan-Porvoon yksityisen rautatien osto 1917 toi Vr:lle vielä 2 F1-veturia. Ensimmäiset 2 veturia toimivat aluksi Helsingin (ja toinen osin Turun) paikallisliikenteessä, 132 liikennöi Kokkola-Ykspihlaja välillä ja 133 Viipurin paikallisliikenteessä. Porvoon rautatien veturit pysyivät aluksi Helsingin seudulla, kunnes ne siirrettiin Tampereelle. Vuosisadan vaihteessa joustavakulkuiset ja ripeäliikkeiset F1:t kävivät kasvavalle paikallisliikenteelle liian keveiksi ja heikkotehoisiksi, tuolloin suunniteltiin suurempi Vk1-sarja korvaamaan mm. F1-sarjaa. F1:t joutuivat keveisiin lyhyen matkan sekajuniin ja vaihtotyöpalveluun. Sarja hylättiin 1926-35, no 132 on säilytetty Rautatiemuseolle.

tyyppi B2n2t
tyhjäpaino 18,7 Mp
työpaino 23,6 Mp
akselipaino 7,8 Mp
pituus 8,6 m
suurin sallittu nopeus 60 km/h
vetopyörien halkaisija 1,219 m
vetovoima 2690 Kp
tulipinta 44,9 m²
työpaine 10,6 kp/cm²
vesitila 2 m³
halkotila 1,88 m³
hiilitila 1,6 Mp