E1''

Etusivulle


74, 75     1898

Baldwin Locomotive Works, Philadelphia, USA


2 kpl
pyörästö 2-6-2t
siirretty Haminan yksityiseltä rautatieltä 1916

Kun yksityinen Inkeroinen-Hamina rautatie siirtyi Vr:lle 1916, Vr sai myös molemmat yhtiön veturit. E1 sarjamerkki tuli uudelleen käyttöön kun edelliset E1:t oli aiemmin hylätty. Haminan rautatien veturit olivat Baldwinin kuusikytkyisiä 1-akselisella etu- ja takatelillä varustettuja tankkivetureita, niissä oli märkähöyrykattila, Stephensonin luistikoneistot ja tasoluistit, amerikkalaiseen tapaan kankikehys ja kattilan päällä 2 hiekkakupua. Vr varusti ne ilmajarruin. Veturit pysyivät alkuperäisellä rataosallaan 1920-luvun puoliväliin, jolloin ne siirrettiin Helsinkiin ja hylättiin 1926. No 74 myytiin Ahlström Oy:lle ja 75 Karhula Oy:lle.

tyyppi 1C1n2t
tyhjäpaino 25,7 Mp
työpaino 31 Mp
akselipaino 8,3 Mp
pituus - m (pyörästön pituus 6,807 m)
suurin sallittu nopeus - km/h
vetopyörien halkaisija 1,254 m
vetovoima 4066 Kp
tulipinta 56 m²
työpaine 12,6 kp/cm²
vesitila 3,8 Mp
halkotila 1,26 m³

Kuva: Baldwin/H.L. Broadbelt