E1'

Etusivulle


vaihtoveturi

numerot, hankintavuosi ja valmistaja:

76, 77     1875

Ch. L. Carels, Gent


2 kpl
pyörästö 0-4-0wt

Vr hankki 1875 Carels'ilta Belgiasta 2 vaihtotyöhön tarkoitettua tankkiveturia. Ne olivat 2-akselisia kaksoiskoneistoisia märkähöyrykoneita, jotka olivat rakenteeltaan meillä poikkeuksellisia. Kankikehys oli vetopyörien ulkopuolella (ainoana Vr:n veturityyppinä), luistikoneisto oli ensimmäisinä vetureina Suomessa Walschaertin mallia (luistin osat olivat heikkorakenteiset ja aiheuttivat paljon harmeja, niinpä vuoteen 1908 Vr:llä uskottiin ettei tämä koneistotyyppi sovi Suomen olosuhteisiin), vesisäiliö oli kattilan alla etuakselin kohdalla ja polttoainesäiliö hytissä. Suomeen tultuaan veturit asetettiin vaihtotöihin Turkuun ja Toijalaan, myöhemmin myös Tampereelle. Ne hylättiin heikon rakenteensa takia 1913.

tyyppi B n2t
tyhjäpaino 19,3 Mp
työpaino 22,9 Mp
akselipaino 11,5 Mp
pituus 7,425 m
suurin sallittu nopeus 60 km/h
vetopyörien halkaisija 1,219 m
vetovoima 2490 Kp
tulipinta 50,9 m²
työpaine 8,4 kp/cm²
vesitila 1,8 m³
halkotila 1,84 m³
hiilitila 1 m³