C5

Etusivulle


sekajunaveturi

numerot, hankintavuosi ja valmistaja:

101 - 106    1881
107 - 114    1882

Hannoversche Maschinenbau AG, Saksa


14 kpl
pyörästö 0-6-0
lempinimi "Bliksti"

Vr tilasi Hanomagilta 14 kevyttä kuusikytkyistä veturia hoitamaan Tampere-Vaasa -radan liikennettä. Sylinterit olivat kehyksen sisäpuolella, vetureissa oli (ainoana Vr:n tyyppinä) Allanin luistikoneisto. Tulipesä ja kattila olivat hyvin pienet, mikä vaikeutti veturin käyttöä. Pieni 2-akselinen tenderi muutettiin joissakin taaksepäin kaltevaksi viisto- eli vaihtotyötenderiksi (nekin ainoat laatuaan Vr:llä). Veturit osoittautuivat pian tehtäviinsä liian heikoiksi ja osa sijoitettiin Seinäjoki-Oulu rautatierakennukselle. Lopulta kaikki veturit vedettiin mäkiseltä Tampere-Vaasa -radalta tasaisemmalle Seinäjoki-Oulu välille, missä ne selvisivät tyydyttävästi. Melko pian ne siirrettiin eri varikoille vaihtotyöpalvelukseen, siihen C5:t soveltuivat ketteryytensä ja suunnanvaihtomekanisminsa ansiosta. 2 myytiin 1923 ja -25 Ensolle, loput hylättiin 1920-luvun lopulla. No 110 on säilytetty Rautatiemuseolle.

tyyppi C n2
tyhjäpaino 17,8 Mp
työpaino 19,8 Mp
akselipaino 7,4 Mp
pituus 11,621 m
suurin sallittu nopeus 55 km/h
vetopyörien halkaisija 1,016 m
vetovoima 4020 Kp
tulipinta 55,9 m²
työpaine 10,6 kp/cm²
vesitila 4,4 m³
halkotila 4,6 m³
hiilitila 4,5 m³

Kuvaaja tuntematon