C1

Etusivulle


tavaraliikenneveturi

21 - 30     1869

Neilson & Co, Glasgow, Skotlanti


10 kpl
pyörästö 0-6-0
lempinimi "Bristollari"

Vr tilasi tavarajunia varten 1868 Neilsonilta 10 kuusikytkyistä kaksoiskoneistoista veturia. Vetureiden rakenteessa pyrittiin yksinkertaisuuteen. Kaikki akselit olivat vetoakseleita jotta kitkapaino olisi suuri, sylinterit sijoitettiin kehyksen sisäpuolelle, niissä oli Spetehnsonin luistikoneisto ja tasoluistit. Alkuperäiset ruuvijarrut vaihdettiin myöhemmin höyryjarruun ja joissakin vielä ilmajarruun. C1:t olivat Suomen ensimmäiset tavaraliikenneveturit. Niitä käytettiin tavarajunien lisäksi jonkin verran sekajunissa, päävarikot olivat Helsinki, Riihimäki, Turku ja Pietari. Jäätyään liian heikoiksi kasvaviin tavarajuniin ne siirrettiin vähitellen vaihtotyöhön, johon ne soveltuivat melko hyvin veturin suunnanvaihtokangen ansiosta. C1 -veturit hylättiin 1920-luvulla vuoteen 1928 mennessä, no 21 on säilytetty Rautatiemuseota varten.

tyyppi C n2
tyhjäpaino 23,4 Mp
työpaino 26,2 Mp
akselipaino 9,2 Mp
pituus 12,77 m
suurin sallittu nopeus 60 km/h
vetopyörien halkaisija 1,219 m
vetovoima 3200 Kp
tulipinta 83,4 m²
työpaine 8,4 kp/cm²
vesitila 5,7 m³
halkotila 5,7 m³
hiilitila 5 m³

Kuva: Åke Wickström, Kaipiainen 1961