B1

Etusivulle


vaihtoveturi

9, 10      1868
53         1873
54 - 56    1875
150, 151   1890

Beyer, Peacock & Co, Manchester, Englanti


8 kpl
pyörästö 0-4-2st

Suomen ensimmäiset tankkiveturit (2 kpl) tilattiin Beyer Peacockilta Riihimäki-Pietari -rautatierakennukselle. Myöhemmin Vr tilasi lisää samoja vetureita koska ne sopivat hyvin vaihtotyöhön. Veturin kaikki akselit olivat kehyksessä, joten kääntyviä akseleita ei ollut. Sylinterit olivat kehyksen sisällä, niissä oli Spehensonin luistikoneisto. Vesisäiliönä oli satulatankki ja kattilasta puuttui kokonaan höyrykupu. Koko sarja rakennettiin lähes samanlaisiksi, huomattavin ero oli höyrypaineen korottaminen uudemmissa vetureissa. B1:t olivat Vr:n ensimmäiset vaihtoveturit. Ne toimivat etupäässä Helsingissä, Viipurissa, Pietarissa ja Hangossa, ja ajoivat pitkälle 1900-luvuulle asti suurimpia veturikohtaisia kilometrimääriä. Ensimmäisen maailmasodan aikoihin ne kävivät liian heikoiksi ja Vr1:t alkoivat syrjäyttää niitä suurimmilta ratapihoilta. Koko sarja hylättiin 1920-luvulla. Suomen Rautatiemuseossa oleva no 9 on vanhin Suomessa säilynyt veturi.

tyyppi B1n2t
tyhjäpaino 21,3 Mp
työpaino 26,4 Mp
akselipaino 9,8 Mp
pituus 7,924 m
suurin sallittu nopeus 60 km/h
vetopyörien halkaisija 1,25 m
vetovoima 2900, 3370 Kp
tulipinta 62,7 m²
työpaine 8,5 - 10 kp/cm²
vesitila 2,9 m³
halkotila 1,9 m³
hiilitila 1,6 Mp