A5

Etusivulle


henkilöjunaveturi

57     1874
58     1875

Valtionrautateiden konepaja, Helsinki

2 kpl
pyörästö 4-4-0
lempinimi "Lankkihattu"
No 57 oli ensimmäinen Suomessa valmistettu
veturi, valm. 1874 

Samaan aikaan A3-tilauksen kanssa Vr tilasi 2 samanlaista veturia Helsingin konepajalta. Tarkoituksena oli hankkia kotimaista veturirakennuksen ammattitaitoa ja kokemusta. Veturit valmistuivat varatöinä muiden töiden ohella ja valmistuminen viivästyi. Hinta kohosi niin korkeaksi ettei uuteen yritykseen ryhdytty 10 vuoteen. Rakenteeltaan ne olivat A3 -sarjan kaltaisia. A5 -vetureita käytettiin henkilöjunissa Etelä-Suomessa. Alkuvuosina varikkona oli Helsinki, mutta uudet ja tehokkaammat veturit syrjäyttivät A5:t Hankoon, Karjaalle, Riihimäelle, Lahteen ja Viipuriin. Veturit hylättiin 1920-luvulla, no 58 on Suomen Rautatiemuseossa.

tyyppi 2B n2
tyhjäpaino 30,2 Mp
työpaino 32,8 Mp
akselipaino 11,4 Mp
pituus 13,688 m
suurin sallittu nopeus 95 km/h
vetopyörien halkaisija 1,676 m
vetovoima 2740 kp
tulipinta 88,6 m²
työpaine 8,4 kp/cm²
vesitila 5,9 m³
halkotila 8,5 m³
hiilitila 5,3 m³