A4

Etusivulle


henkilöliikenneveturi
63 - 66     1872
67 - 71     1873

Baldwin Locomotive Works, Philadelphia, USA
9 kpl
pyörästö 4-4-0
Hyvinkää - Hango -yksityisradalta
v. 1875 lunastettuja vetureita
veturien nimet:
63 - Hyvinge
64 - Hangö
65 - Ekenäs
66 - Pipping
67 - Arnold von Trapp
68 - Petrofsky
69 - Winberg
70 - Jakoby
71 - Zilliacus

Kun valtio osti yksityisen Hyvinkää-Hanko -rautatien 1875, Vr sai mm. 9 Baldwinin valmistamaa "villin lännen"-veturia. Rakenteeltaan ne olivat aivan erilaisia kuin muut Suomessa käytössä olleet veturit. Niissä oli amerikkalaistapaan kankikehys ja tenderissä kaksi 2-akselista teliä, veturit olivat meillä ainutlaatuisen koristeellisia, niissä oli mm. runsas messinkikoristelu, suuret nokkalyhdyt ja pitkät karja-aurat. Niissä oli Stephensonin luistikoneisto ja tasoluistit. Veturit hoitivat kaikenlaisia tehtäviä omalla rataosallaan vuoteen 1910 asti, 1911 lähtien ne jäivät varavetureiksi ja työjuniin. 67 tuhoutui yhteentörmäyksessä 1901, ja se oli ensimmäinen Vr:n hylkäämä veturi. Muut hylättiin 1911-18.

tyyppi 2B n2
tyhjäpaino 27,2 Mp
työpaino 30 Mp
akselipaino 9,1 Mp
pituus 14,71 m
suurin sallittu nopeus 80 km/h
vetopyörien halkaisija 1,575 m
vetovoima 2560 kp
tulipinta 75,3 m²
työpaine 8,4 kp/cm²
vesitila 5,7 m³
halkotila 7,1 m³

Kuva: Baldwin/H.L. Broadbelt