A3

Etusivulle


henkilöliikenneveturi
Numerot, hankinta-ajat ja valmistaja:
 11 - 20     1869
 44 - 47     1871
178 - 182    1893
222 - 227    1898

Dübs & Co, Glasgow, Skotlanti
25 kpl
pyörästö 4-4-0
lempinimi "Lankkihattu"

Vr tilasi 1868 10 veturia hoitamaan uuden Riihimäki-Pietari-radan henkilöliikennettä. 1871 valmistunut jatkosarja oli edellistä painavampi ja tukevarakenteisempi. Uutta A3-sarjassa olivat Stephensonin luistikoneisto ja suorat matalat käyntisillat, joiden alla olivat hiekkasäiliöt. 1890-luvulla valmistuneissa vetureissa oli höyryventtiili vaunujen lämmitykseen ja ilmajarru (samat asennettiin myös aiemmin valmistuneisiin vetureihin). A3:t hoitivat lähinnä Etelä-Suomen henkilöliikennettä, 1800-luvun lopulla uusina kaikissa junissa, tämän vuosisadan alussa junapainojen kasvaessa enää keskiraskaissa junissa ja I maailmasodasta lähtien keveissä henkilöjunissa. Päävarikot olivat Riihimäki, Viipuri ja Pietari. Pienitehoisiksi käyneet vanhimmat veturit hylättiin 1911-13 ja uudemmat vuoden 1930 tienoilla.

tyyppi 2B n2
tyhjäpaino 32 Mp
työpaino 34,6 Mp
akselipaino 11,4 Mp
pituus 13,688 m
suurin sallittu nopeus 95 km/h
vetopyörien halkaisija 1,705 m
vetovoima 2740, 3400 kp
tulipinta 88,6 m²
työpaine 8,4 kp/cm²
vesitila 5,9 m³
halkotila 8,5 m³
hiilitila 6 m³