A1

Etusivulle


Numerot, hankinta-ajat ja valmistaja:

1 - 4      1860
5          1862
6          1863

Canada Works, Birkenhead, Englanti
 käytössä 6 kpl
pyörästö 4-4-0
veturien nimet:
1 - Alutar
2 - Lemminkäinen
3 - Ilmarinen
4 - Suomi
5 - Voima
6 - Pohja

Kun Helsinki-Hämeenlinna -radan rakentaminen oli päässyt vauhtiin, oli aika ryhtyä hankkimaan maan ensimmäisiä vetureita. Aluksi tilattiin Englannista 4 veturia, ne saapuivat Suomeen osina syksyllä 1860, ja koottiin Vr:n Helsingin konepajalla. Ensimmäisenä valmistui Ilmarinen, se oli myös ensimmäinen Suomessa ajanut veturi (koeajot Helsinki-Pasila 8.8.1861). Radan vihkiäisjunan Hämeenlinnaan veti Lemminkäinen 31.1.1862 (liikenne alkoi 17.3.1862). Aluksi veturit saivat vain nimet, numerot tulivat käyttöön 1865 (nimet poistettiin 1868). A1 -veturit olivat märkähöyrykaksoiskoneita, sylintereissä oli Goochin luistikoneisto. Veturit saivat ajan mittaan uudet vesipumput, höyryjarrut ja kattilat. Sijoituspaikkana oli aluksi Helsinki. Veturikannan kasvaessa A1 jäi pois työjunista ja vaihtotöistä, linja-ajossa ne vetivät matkustaja- ja tavarajunia. Ilmarinen siirtyi Riihimäelle 1875, 1900-luvulla niitä oli muillakin varikoilla. A1:t olivat kookkaita, tehokkaita ja nopeita, ne olivat Vr:n tehokkaimmat henkilöliikenneveturit 1890-luvulla asti. Sarja hylättiin 1911 ja -12, viimeiset ajat ne olivat työjunissa ja varavetureina.

tekniset tiedot:
tyyppi 2B n2
tyhjäpaino 25,9 Mp
työpaino 28,7 Mp
akselipaino 8,9 Mp
pituus 14,36 m
suurin sallittu nopeus 80 km/h
vetopyörien halkaisija 1,524 m
vetovoima 3030 kp
tulipinta 97 m²
työpaine 8,4 kp/cm²
vesitila 8,2 m³
halkotila 6,5 m³